Güçlü bir mali yapı oluşturabilmek için tanrı vergisi doğal kaynaklara sahip olmak veya
sanayileşme yanında, adil vergi sistemine sahip olmak gerekiyor ve ülkemiz için vergi politikaları
ön plana çıkıyor.
1954 yılında tüketim tipi vergiye dönüşen ve ülkemizde 8 dolaylı verginin yerine 1 Ocak 1985
tarihinde yürürlüğe konulan Katma Değer Vergisi, sistemdeki kamu gücü ile donatılmış bazı
serbest meslek mensuplarının yardımıyla, genelde ödenmesine karar verilen kadar vergi ödeme
yöntemine dönüşmüş, Devlet de bununla yetinmiştir.
Mevcut sistemdeki, mal hizmet ve yapım işlerinde “teslim ve teslim sayılan her aşamasındaki
iktisadi faaaliyetler üzerinden hesaplanan vergiden, indirim sonrası kalan verginin ödenmesi”
yöntemi, beklenilen etkililik verimlilik ve ekonomikliği 2019 yılı itibarıyla 35 yıldır
sağlayamadığından bu yöntemin terkedilerek, sadece “nihai tüketim ve nihai tüketim sayılan
aşamada hesaplanacak Katma Değer Vergisinin doğrudan hazineye ödendiği”, ayrıca ithalatın
da vergilendirilmeye devam edildiği yeni bir reform gerekmektedir.
Reform ile, indirim ve iade kaldırılacağından tahsil edilen vergi hazineye en az fire ile intikal
edecek ve sahte faturacılık tarihe karışacak, Devlete, gayrimenkul satışlarında üst limiti
belirlenen % 1 farkla alım hakkı tanınacağından lokomotif sektördeki kayıtdışılık doğrudan
önlenecek, genel vergi oranı daha aşağıya çekilirken, halkın üzerindeki vergi yükü hafifleyecek,
Gelir ve Kurumlar Vergisi matrahına da ayrıca Katma Değer Vergisi uygulanırken, dış borç ve
ithalat ihtiyacı azalacak, milli üretim ve ihracat artacaktır.
Yeni vergileme yöntemi ile elde edilecek yıllık ortalama 70.000.000.000 Türk Lirası ilave kaynak
ise bütçe açığımızı kapatacağı gibi diğer sosyal projelerinde uygulanabilmesini sağlayacaktır. Anahtar Kelimeler
Dahilde Alınan Katma Değer Vergisi, dış borç, bütçe açığı.
JEL: H 30, H 25, H 26
1
1 Cevdet ALKIŞ İç Denetçi
Akdeniz Üniversitesi E-mail: cevdetalkis@akdeniz.edu.tr